avatar_Cahes

Выбор между LiMn2O4 и LiPol

Автор Cahes, 25 Апр. 2015 в 10:06

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Cahes

Мало вижу упоминаний про LiMn2O4, хотя те что есть - положительные. Почему так мало распространён этот тип аккумуляторов? Сам пользуюсь литий-полимерами: http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=14617. Прошу, кто имеет опыт, привести мнения по критериям выбора между двумя типами аккумуляторов.

se80

[user]Cahes[/user], а зачемм менять если уже есть батарейка ?

илс

[user]Cahes[/user], тут важно определится в терминологии.
Химия батареек отличается материалом электродов.
Вы знаете  из какого материала сделаны электроды котлет по (вашей) ссылке?                 Я тоже не знаю.  ;-DСтрого говоря, полимер, это классический кобальтовый литий-ион, в призматическом исполнении, с электролитом в виде геля.
Пруфф:
Спойлер
A lithium polymer battery, or more correctly lithium-ion polymer battery (abbreviated variously as LiPo, LIP, Li-poly and others), is a rechargeable battery of lithium-ion technology in a pouch format. Unlike cylindrical and prismatic cells, LiPos come in a soft package or pouch, which makes them lighter but also lack rigidity.

The denomination "lithium polymer" has caused confusion among battery users. It may be interpreted in two ways. Originally, "lithium polymer" stood for a developing technology using a polymer electrolyte instead of the more common liquid electrolyte. The result is a "plastic" cell, which theoretically could be thin, flexible, and manufactured in different shapes, without risk of electrolyte leakage. These batteries are available[1] although the technology has not been fully developed and commercialized,[2][3][needs update] and research is ongoing.[4][5][6]

The second meaning appeared when some manufacturers started applying the "polymer" denomination to lithium-ion cells in pouch format. This is the most extended use nowadays, where "polymer" went from indicating a "polymer electrolyte" to mean a "polymer casing", that is, the soft, external pouch. While the design is usually flat, and lightweight, it is not a true polymer cell, as the electrolyte is still in liquid form, albeit it may be "plasticized" or "gelled" through a polymer additive.[7] These cells are sometimes known as "LiPo", however, from the technological point of view, they are the same as the ones marketed simply as "Li-ion", as the underlying electrochemistry is the same.[7]
Поэтому полимерки имеют свойства классического литий-иона.

А вот добавки оксида марганца заметно меняют характер зарядной кривой.
В отличии от ЛЖФ, когда зарядная кривая в конце цикла резко взмывает вверх, марганец, наоборот, её выравнивает, приближая к свинцу.
Что это дает на практике?
Это дает замечательное свойство по самобалансировке ячеек в батарее, без использования дорогостоящих БМС.
Сейчас оксид марганца перестали продавать.  :bn:
Причины мне неизвестны.
То ли экологические причины, то ли он где-то взорвался, ....точно не знаю.
Подробная тема по этой химии здесь:

https://electrotransport.ru/index.php?topic=7476.0

илс

#3
Покопался в сети, нашел причину:

ЦитироватьOne main disadvantage of LiMn2O4 based batteries is that they suffer from lower overall capacities as a result of their spinel structure. Furthermore, at higher temperatures, the LiMn2O4 spinel structure is inherently unstable in the Li-based electrolytes used in Li-ion batteries. This results in dissolution of Mn ions and further capacity loss.[4]

Короче, энерго и габаритная емкость уступает конкурентам, и главное - при нагреве, теряют емкость.
Т.е. для форсированных конфигов не оч. годятся, только для бабушковозов.  :kidding: